wtorek, 31 lipca 2018

ZBIEG OKOLICZNOŚCI ( Recenzja )

Autor: Katarzyna Pisarzewska
data wydania: 9 lipca 2013
liczba stron: 408
wydawnictwo: Prószyński i S-ka












Często sięgam po książki polskich pisarek, ale z twórczością Katarzyny Pisarzewskiej nie miałam do tej pory do czynienia. "Zbieg okoliczności" to pierwszy tom cyklu Gosztowo.

Gosztowo, to małe miasteczko, które od pewnego czasu cieszy się sporą popularnością wśród osób chcących zamieszkać z dala od miastowego zgiełku. Cisza, spokój, świeże powietrze. Po prostu raj. Jednak pewne wydarzenia powodują, że po wspomnianym spokoju nie ma już śladu. Wszystko zaczęło się od telefonu o martwym psie. Z czasem okazało się, że był to tylko początek: nieżyjąca już kobieta, nastolatek potracony przez pociąg, dziwne zachowanie dzieci. Maria Gajda wraz z kolegami z miejscowego posterunku ma zamiar wyjaśnić wszystkie te sprawy i ująć podejrzanych. Nudna praca w jednej chwili zamienia się w intensywne śledztwo. Do pomocy włącza się Anita, szkolna pedagog, a zarazem żona Maćka Burasa, jednego z policjantów. Maria i Maciek są ciotecznym rodzeństwem, ale ich zażyłość i tak nie podoba się pani psycholog...

Jak ja dawno nie czytałam tego typu historii gdzie wątek kryminalny przeplata się z obyczajowym. Do tej grupy książek z pewnością należy "Zbieg okoliczności". Trudno mi określić którego z nich było więcej. Wydaje mi się, że pisarce udało się stworzyć połowiczny podział. Jednego i drugiego było w sam raz. Z dużą dozą zainteresowania śledziłam postępy w prowadzonym śledztwie, by za chwilę wczytywać się w fragmenty dotyczące rodziny Gajdów oraz mieszkańców Gosztowa. Tak to już jest w małych społecznościach, że wszyscy się znają i każdy zna sekrety swoich sąsiadów. Jednak w pewnych sytuacjach nagle następuje zmowa milczenia. Lub zwyczajnie coś ukrywamy. Z czymś takim mamy do czynienia w książce. Sekret goni sekret. Można powiedzieć, że Gosztowo zostało owiane mgłą tajemnic. Ta tajemnicza aura dosięgła również rodzinę Marii. Oprócz historii głównej bohaterki czytelnik będzie mógł poznać jej siostrę, Izę wraz z mężem. O Anicie  i Maćku już wspomniałam. Ciekawą postacią jest również matka Marii, Irena, która ma specyficzny charakter. Oprócz dorosłych postaci autorka stworzyła nietuzinkowych dziecięcych bohaterów, którzy także zasługują na uwagę. Pisarka za pomocą słów naszkicowała wyraziste portrety psychologiczne, które skupiają uwagę czytelnika. Jednocześnie poruszyła bardzo ciekawy temat, a mianowicie jaki wpływ na młodych mają problemy dorosłych. W swoim otoczeniu nie zawsze odnajdują wspólny język. Niejednokrotnie pojawia się wtedy element szkolnego prześladowania, wyśmiania. Dziecko dotknięte czymś takim wstydzi się o tym mówić, albo co najgorsze boi się.
Po skończonej lekturze "Zbieg okoliczności" zaliczyłabym do jeszcze jednej grupy. Oprócz wątku obyczajowego i kryminalnego pojawia się psychologiczny, który sprawił, że książka stała się jeszcze bardziej wciągająca.

Ja spedziłsp z historią Marii i jej rodziną całe dwa dni, bo tyle czasu zajęło mi przeczytanie książki. Czytałam ją z ogromnym zainteresowaniem i chciałabym jak najczęściej trafiać na tak magnetyzujące tytuły od których trudno się oderwać. "Zbieg okoliczności" autorstwa Katarzyny Pisarzewskiej właśnie takim jest.

POLECAM
MOJA OCENA 8/10


1 komentarz:

  1. Nie czytałam i raczej nie zamierzam, bo nie ciągnie mnie do wątków kryminalnych :/

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń